Segmentacja rynku
Poziom penetracji napojów mlecznych – jogurtu w Europie jest wciąż niski, od 32% w Hiszpanii do 22% w Niemczech, podczas gdy poziom penetracji napojów owocowych RTD jest znacznie wyższy – od 74% we Francji do 50% w Wielkiej Brytanii. Poziom penetracji mleka jest najwyższy we Francji i najniższy w Hiszpanii. Mieszkańcy Europy Południowej najchętniej konsumują mleko UHT, natomiast w Europie Północnej najbardziej popularne jest mleko świeże i o dłuższym terminie przydatności.
Z badań TGI Europa, Kantar Media UK Ltd – 2009/Mintel dotyczących największych krajów europejskich (Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania) wynika, że mleko spożywane jest średnio w ilości zaledwie od 2 do 3 litrów na tydzień. Poziom jest wyższy tylko w Hiszpanii, gdzie 42% populacji pije mleko w ilości od 4 do 7 litrów tygodniowo. Niemcy prowadzą w rankingu z największą liczbą osób pijących regularnie i często, zaś Francja ma najniższy procent codziennego spożycia.
Konsumpcja mleka rośnie z wiekiem, ale jest wyższa wśród mniejszych gospodarstw domowych, podczas gdy jogurt i koktajle mleczne są bardziej popularne wśród młodszych grup wiekowych i rodzin z dziećmi. W Niemczech udział kobiet pijących mleko jest prawie cztery razy wyższy niż w przypadku mężczyzn, podczas gdy penetracja jogurtu jest podobna – na poziomie nieco powyżej 20%.
Polska ma najbardziej rozwiniętą konsumpcję jogurtu w każdym wieku, ze szczególną penetracją wśród 19-24-latków. Napoje mleczne w Wielkiej Brytanii są najbardziej popularne wśród 20-34-latków i są postrzegane jako wskazane zarówno dla dorosłych, jak i dzieci, w przeciwieństwie do Francji i Niemiec, gdzie są postrzegane jako napój wyłącznie dla dzieci.
Europejskie kobiety prawie osiem razy częściej niż mężczyźni piją mleko. Napoje mleczne i jogurt najchętniej są spożywane przez ludzi młodych. Istotny wpływ na poziom konsumpcji ma status materialny i wielkość gospodarstwa domowego. Konsumenci w największych krajach europejskich zwracają małą uwagę na poziom konsumpcji napojów mlecznych, mimo ich problemów zdrowotnych, traktując je jedynie jako towar. Fakt, że około jednej czwartej konsumentów europejskich ogranicza spożycie produktów mlecznych i konsumują je tylko od czasu do czasu, wskazuje na rosnące obawy o wywoływane przez mleko alergie.
Konsumpcja
Jak wynika z badań Mintel GMN, GMN estimates, Centre National Interprofessionnel de l’Economie Laitière, CNIEL Association – konsumpcja mleka napędzana jest przez rozwój wartości dodanej, takiej jak funkcjonalne mleko wzbogacone Omega 3 i witaminami. Zapotrzebowanie na ekologiczne mleko rośnie także w największych krajach europejskich, głównie dzięki temu, że rodzice kupują je dla swoich dzieci. Aromatyzowane napoje mleczne, koktajle mleczne i maślanki są obecnie w fazie silnego wzrostu, opartego na zdrowym wizerunku, przyjemnym smaku i wygodnej konsumpcji. Również niskotłuszczowe mleko zyskuje coraz większe udziały w europejskiej konsumpcji, napędzanej rosnącymi obawami o własne zdrowie i chęć utrzymania nienagannej sylwetki. Wschodnioeuropejski przemysł mleczarski został zmodernizowany i oferuje obecnie coraz szerszą ofertę produktów mlecznych i napojów na bazie mleka. Polscy i rosyjscy konsumenci coraz chętniej spożywają funkcjonalne mleko Omega 3 i napoje mleczne z witaminami, a także są coraz bardziej zainteresowani smakowymi napojami mlecznymi, które są idealne dla dzieci w okresie szkolnym. Tendencje te są zauważalne głównie w grupie ludzi młodych, zamieszkałych w miastach, o wyższej świadomości pod względem wymagań jakościowych. Rośnie również popyt na napoje produkowane na bazie soi, które są alternatywą dla napojów produkowanych z mleka.
Stephen Lahn, Account Director
Mintel Food & Drink
tagi: FMCG , HURT&DETAL , produkty mleczne ,
Prezenty pochłaniają dużą część świątecznych wydatków Jak wynika z najnowszego badania, 18,5% Polaków przeznacza...
Steven Libermann nowym Chief Executive Officer Stock Spirits GroupSteven Libermann objął stanowisko Chief Executive Officera...
Wyścig o klienta osłabił przedświąteczne podwyżkiAnaliza 94,3 tys. cen pokazuje, że w listopadzie najmocniej...
Rolnicy w Brukseli domagają się silnej WPR i sprawiedliwego handluW Brukseli odbyło się spotkanie przed szczytem Rady...
Coraz więcej emerytów pracujeWydłużenie aktywności zawodowej przekłada się na wyższe...
Otwarcia firm nadal przeważają nad zamknięciami, nawet mimo niewielkiego spadku rdr.W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 r. do CEIDG...
Najem zwrotny coraz bardziej zyskuje na popularnościNajem zwrotny zyskuje na popularności w sektorze handlowym...
Polacy biorą coraz więcej L4 z powodu nadużywania alkoholuRośnie liczba zwolnień lekarskich z powodu nadużycia...